5 czerwca 1999: Ukazuje się numer 23. tygodnika „Polityka” z okładką zawierającą zmodyfikowany plakat Tomasza Sarneckiego wykonany z okazji pierwszych częściowo demokratycznych wyborów w 1989 roku. Na okładce w miejscu oryginalnych napisów „W samo południe / 4 czerwca 1989” umieszczony został napis: „10 lat na wolności. Historia III RP. Raport specjalny”.
Wrzesień 1999: Tomasz Sarnecki pozywa tygodnik „Polityka” o naruszenie prawa autorskiego do plakatu solidarnościowego jego autorstwa.
Maj 2002: Sąd Okręgowy w Warszawie jako sąd pierwszej instancji uznaje w całości roszczenie powoda. Sąd stwierdza, że modyfikacja plakatu Sarneckiego w postaci okładki tygodnika „Polityka” nie jest utworem inspirowanym, ze względu na to, iż na okładce przeniesiono utwór powoda wprost, wykorzystując w 90 proc. jego formę plastyczną bez żadnych zmian. Sąd w uzasadnieniu stwierdza, że twórca okładki nie przerobił plakatu i utrzymał sens dzieła powoda, a w konsekwencji naruszył osobiste autorskie prawo powoda do oznaczenia utworu jego nazwiskiem, a także majątkowe prawo powoda do korzystania z utworu i rozporządzania nim oraz do wynagrodzenia za korzystanie zeń. Zdaniem sądu naruszenie praw powoda było zawinione, pozwani nie dołożyli bowiem wymaganej od profesjonalistów staranności w ustaleniu autora plakatu.
18 września 2003: Sąd Apelacyjny podtrzymuje wyrok Sądu I instancji stwierdzając, że zakres zapożyczenia elementów utworu powoda przy tworzeniu okładki był tak znaczny, że nie można traktować go jako „przejęcia urywka cudzej twórczości” w rozumieniu art. 29 pr. aut., a ponadto nie próbowano nawet zmienić atmosfery plakatu.
23 listopada 2004: Sąd Najwyższy oddala kasację i zasądza na rzecz powoda zwrot kosztów sądowych, tym samym podtrzymując wyrok Sądu II instancji uznający prawno-autorskie roszczenie Sarneckiego.
8 stycznia 2005: Tygodnik „Polityka” publikuje oświadczenie informujące o naruszeniu praw autorskich Tomasza Sarneckiego poprzez publikację zmodyfikowanego plakatu solidarnościowego na okładce z 1999 roku [Oświadczenie 2005].
Kontekst
Plakat solidarnościowy, który wykorzystywał motywy z filmu W samo południe stał się symbolem najnowszej historii Polski. „W 1999 roku podczas uroczystości przyjęcia Polski do NATO ówczesny minister spraw zagranicznych Bronisław Geremek podkreślił, że plakat ten pomógł stronie solidarnościowej odnieść 4 czerwca zwycięstwo. W tym samym roku praca Tomasza Sarneckiego została zakwalifikowana do wystawy stu najważniejszych plakatów XX wieku Victoria & Albert Museum w Londynie” [Historia plakatu… 2019]. Wykorzystanie plakatu przez tygodnik „Polityka” wynikało z zapisania się dzieła w zbiorowej świadomości.